Az elmúlt évben rengetegszer nekifutottam már annak, hogy ha beindul az üzletem, és lesznek eladásaim, azt milyen formában legalizálhatom úgy, hogy az mindenkinek jó legyen.
Minden reklám mentes leírás következik:
Első körben tehát kellene generálni valami forgalmat...ez persze nem egyszerű, el kell kezdeni a márkaépítést, és ha tetszik az embereknek, amit alkotsz, akkor érdemes nagyobban gondolkozni.
Én először családnak, barátoknak varrtam - nagyjából egy év telt el az első táskám megvarrása óta, és hát...ég és föld :) Aztán áprilisban megnyitottam a facebook oldalam, mindent saját design, logó és képek alapján. Így kapott a márka némi hírverést.
A második lépcsőfok volt, amikor először beáraztam a termékeket, és megnyitottam a Meska oldalam is szeptemberben. Ehhez már szükséges minimum 7-es adószámmal rendelkezni (adószámos magánszemély). Ha először bemész a NAV-ba, nagyon kedvesen segít a pultban ülő dolgozó, ám bizonyos dolgokban nincs egységes tájékoztatás. Itt kinyomtatja neked a téged érdeklő vállalkozásforma információit, és elmondja, hogy a tevékenységi köröket a KSH oldalán kell megkeresni - és ezeket ellenőrizni, mi az engedély- és bejelentésköteles. Tehát részéről ennyi, már kérheted is az adószámot, amivel tudsz nyugtát és számlát kiállítani. A költségeiddel csökkentheted a bevételt, aztán befizeted az adót magad után.
Igen ám, de nincs pontos állásfoglalás arról, hogy mi számít rendszeres és üzletszerű tevékenységnek! Mert ha te eladási céllal készítesz bármit, abba bizony bele tud kötni a NAV ellenőr. Annak ellenére, hogy a NAV-ban nem kapsz tájékoztatást. Néhány könyvelő azt mondja, ezek olyan kiskapuk, amiket te is ki tudsz használni, hiszen nincs pontos leírás...de őszintén, kinek hiányzik egy ellenőrzés? Főleg, ha te is tudod, hogy bele lehet kötni. Hivatalosan egyébként előadóművészek és ingatlant bérbeadók használhatják például.
Ami viszont nagyon fontos, hogy ha már ténylegesen több eladásra lehet számítani, és ez rendszeres, akkor semmiképpen nem felel meg ez a forma.
Ekkor még mindig lehetsz költségelszámolásos alanyi mentes és KATA-s adózó is.
GYED, GYES és heti 36 órás munkaviszony mellett lehet választani a kiskatát, ami havonta 25 000 Ft adó megfizetése mellett éves 6 millió bevételig tökéletes. Tehát havi 500 ezer forintra 5% adót kell befizetni, és tiszta vagy.
Természetesen ehhez ki kell termelni annyi eladást, hogy megérje - de lehet szüneteltetni is. Sőt, egy csodálatos lehetőség kismamáknak (én GYES-ről nyilatkozom, úgy, hogy szülés előtt heti 40 órás munkaviszonyom volt): amennyiben nem volt bevételed, csak 0-ás bejelentési kötelezettséged van arra a hónapra (Ügyfélkapu), nem kell adót fizetni (amit egyébként következő hónap 12.-ig kellene). Jupijééé!
Viszont egy dologra érdemes odafigyelni: amint elindítod online (az Ügyfélkapun keresztül) a vállalkozás regisztrációdat, az él. Tehát ha hónap végén megcsinálod előrelátóan, hogy majd következő hónaptól jó legyen...hát rosszul csinálod. Ugyanis már onnantól ketyeg a fizetnivalód. Tehát ha január 31-én este 10-kor elindítod, akkor januárra is van kötelezettséged! (Persze, ha számlázol is, akkor akár 2 000 Ft-ra köteles leszel fizetni a 25 000-et.)
Vissza az ÖVTJ számokhoz!
A Kormányablakban lehet igényelni Ügyfélkaput, amivel minden vállalkozással kapcsolatos dolgot lehet intézni online (ez nagyjából egy negyedórás művelet, amihez csak személyi igazolvány kell). Egy külön pultban pedig meg lehet tudakolni, hogy az ÖVTJ számok mit takarnak pontosan, melyikhez mit és hova kell lejelenteni (általában a kerületi önkormányzathoz mindent), és hogy mi az, ami végzettséghez kötött. A 6 jegyű számokkal, amiket kinéztünk a KSH oldalról besétálsz, és kérdezel.
Több tevékenységet fel lehet venni, de azokat, amiket aktuálisan használsz (változás esetén lehet online módosítani mindent, ingyenesen) Főtevékenység az legyen, amiből VÁRHATÓAN a legtöbb bevételed lesz. Ez, ha huzamosabb ideig mégis másból fog származni, szintén változtatható.
Székhely pedig az lehet, ami saját tulajdonodon van; illetve a tulajdonos beleegyezik a tevékenységbe.
A KATA mellé még Kamarai hozzájárulás (évente 5 000 Ft), iparűzési adó és TB felé lejelentési kötelezettség, ami még tartozik. Könyvelő nem szükséges, hiszen a számlákat is csak megőrizni kell. Amennyiben túlléped az éves keretet, abban az esetben kell csak 40% adót pluszban megfizetni. Ez viszont 2017-től várhatóan éves 12 millió forintra emelkedik, így elég nehéz lesz túllépni.
Tehát egy már beindulni látszó üzlethez én mindenképp ezt javasolnám!
A tájékoztatás nem teljeskörű, de szerintem sok kezdő kérdésre ad választ. Remélem, segített!